HOORN - Tussen 12 en 20 augustus a.s. is De Boterhal gewoonlijk gesloten vanwege de kermis. Deze zomer wordt dit intermezzo ingevuld met de solotentoonstelling ‘Melk’ van Philine van der Vegte.

Er hangt een bijzondere installatie in de Boterhal: een schilderij in olieverf op doek van een kudde melkvee op levensgroot formaat, twee meter hoog en zeven meter breed. Daarnaast zijn de schetsen en schilderijen die Van der Vegte maakte op weg naar dit grote doek.

Ze schilderde in Waterland, met een focus op de koe in de hedendaagse melkveehouderij. De koe is onderdeel geworden van een hoogtechnologische omgeving, gemonitord en aangestuurd vanachter een scherm. Melkrobots, waterbedden en kunstmatige inseminatie zijn standaardtechnieken, maar voor de gemiddelde burger onbekend. Het beeld dat veel mensen nog van de stal hebben is meestal een plaatje uit de jaren vijftig.

Van der Vegte heeft geprobeerd de melkkoe in haar omgeving op een neutrale manier weer te geven, niet polariserend maar zoekend naar verbinding en kennis.

Zelf zegt Van der Vegte daarover:

“Door zelf dieren te houden en tussen de melkveehouderijen te wonen, heb ik meer inzicht gekregen in de realiteit van het boeren. Mijn vroegere romantische en soms naïeve ideeën heb ik flink moeten aanpassen. Een melkveehouderij is een bedrijf, en er moet geld verdiend worden. Waar kaas gemaakt wordt, gaat driekwart van de kalveren naar een mesterij. Een koe die niet presteert, wordt vervangen. Geboorte en dood horen bij elkaar op een boerderij met dieren en er is weinig ruimte voor sentiment. De leningen voor investeringen en de administratiedruk zijn enorm.

Het werk heeft soms een duister randje, dat ook te maken heeft met mijn eigen gevoelens over industriële manieren van dieren houden.

Ik wil de dieren graag in hun waarde laten en ze schilderen zoals ze zijn. Niet geïdealiseerd of nostalgisch. Sterk en indrukwekkend, maar ook zeer kwetsbaar en afhankelijk van de mens.”

Van der Vegte streeft in dit werk naar een levendige en ongekunstelde verbeelding van de melkveehouderij. Afhankelijk van de grootte van een werk schildert zij schetsmatig of juist verfijnd.

Haar grote werk trekt de kijker als het ware het schilderij in. Dat geeft een intense, overweldigende beleving. Een koe op afstand achter een hek is iets heel anders dan een koe waar je met je neus bovenop staat.

Bij de expositie is een korte documentaire te zien over het ontstaan van het grootste schilderij.

I.p.v. een opening is er een Zondagochtendsalon op zondag 13 augustus a.s. van 11.00-13.00u waarin van der Vegte uitgebreid ingaat op haar werk en de totstandkoming van deze expositie.

Over Philine:

Philine van der Vegte is een hedendaags figuratief schilder, en werkt voornamelijk met olieverf. Ze studeerde in 2019 af aan de Wackers Academie in Amsterdam en ontving in 2020 een beurs van het Gerbrandy Fonds om de Sight-Size portrettechniek te leren bij Sarum Studio in Salisbury.

Met haar onderwerpen blijft ze dicht bij de plek waar ze woont en werkt, een voormalige melkveehouderij net ten noorden van Amsterdam, en omvatten dieren, portretten en landschappen, met een focus op de relatie tussen mens en dier.

Philine had een solotentoonstelling in Museum Jan Boon en Waterlandsmuseum De Speeltoren, evenals groepstentoonstellingen in Museum Staal, Museum Nairac, Museum De Fundatie en het Rijksmuseum. Ze was te zien bij Galerie Mokum, op Pan Amsterdam en de Kunstrai.

https://www.philinevandervegte.com

Voor meer informatie:

Philine van der Vegte: 06 34297557

philine@philinevandervegte.com