HOORN - Vanaf deze week vindt in de gemeente Hoorn een proef plaats met een scanauto voor parkeercontroles. De auto helpt bij de controle in de gebieden waar een regeling (vergunning of betaald parkeren) geldt.


Door de scanauto, die met een camera kentekens scant, kunnen meer auto’s worden gecontroleerd. Handhavers voerden de scans tot nu toe handmatig uit. Dit helpt om de parkeerruimte eerlijker te verdelen en parkeerdruk te verminderen. Ook stimuleren efficiëntere controles meer mensen om te betalen.

Hoe werkt het?
De scanauto rijdt regelmatig door de gebieden waar vergunningen of betaald parkeren geldt. Gescand wordt of iemand betaald heeft of een vergunning bezit. Als dit niet het geval is, voert een parkeercontroleur een extra controle bij de auto uit. De auto’s die geparkeerd staan met een kraskaart of gehandicaptenkaart, worden nog handmatig gecontroleerd. Dit omdat kraskaarten en gehandicaptenkaarten niet gedigitaliseerd zijn. Ook wordt elke melding nagelopen om te kijken of iemand bijvoorbeeld niet bezig was met betalen of een passagier wilde afzetten. Als er inderdaad niet is betaald, volgt een naheffing of beschikking.

In de eerste week van de proef wordt bij de eerste constatering een waarschuwing uitgedeeld. Op de voorruit komt een mededeling. Zo kunnen parkeerders wennen aan de nieuwe controles. Na een week volgen wel naheffingen of beschikkingen, die naar het huisadres worden gestuurd. Bij de auto wordt dan geen mededeling achtergelaten.

De totale proef duurt tot eind maart.

Privacy
De persoonsgegevens (kenteken en foto’s) worden binnen 48 uur vernietigd als er geen overtreding is. Anonieme scangegevens, zoals het aantal transacties en parkeerduur, worden opgeslagen in een database. De gemeente kan deze informatie bijvoorbeeld gebruiken om de parkeerdruk te meten of om de parkeerregels te verbeteren.