HOORN - Hoorn kan beginnen met de voorbereidingen voor de aanleg van de nieuwe stadstoegang. De gemeenteraad heeft op 28 oktober 2025 de voorlopige ontwerpen goedgekeurd. Voor het ontwerp Keern-Zuid, het deel tussen het spoor en de kruising Keern-Hoge Vest-Noorderveemarkt, heeft de raad besloten om verder onderzoek te doen naar alternatieven. Voor dit onderzoek, voor het maken van de definitieve ontwerpen en voor de voorbereidingen voor de aanleg is 8 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Wethouder René Assendelft is blij met het besluit van de gemeenteraad. ‘Onze stad groeit. Tussen 2022 en 2030 willen we 6.000 nieuwe woningen bouwen. Dat betekent dat het drukker wordt op de wegen. We willen dat mensen zich ook in de toekomst veilig en prettig kunnen verplaatsen. Daarom is er een nieuwe toegang van de stad voor auto’s nodig met een onderdoorgang onder het spoor. Voor fietsers en wandelaars maken we van het Keern een groene en veilige route, met een onderdoorgang onder de Provincialeweg. Dit past goed bij ons doel van het Actieplan Fiets. Daarmee willen het fietsen in onze groeiende stad aantrekkelijker maken voor inwoners en bezoekers.’

Ontwerpen nieuwe stadstoegang

Voor Keern-Noord, het deel tussen de Geldelozeweg en de Provincialeweg, is gekozen voor een brede, vrijliggende fietsroute met meer groen. Met een onderdoorgang van de Provincialeweg gaat de route voor fietsers en voetgangers verder op het Keern. In Keern-Midden, het deel tussen de Provincialeweg en het spoor, ligt de brede fietsroute langs water met groene taluds. De auto krijgt ten westen van het Keern een aparte route onder het Dampten en het spoor.

Voor Keern-Zuid, het deel tussen het spoor en de kruising Keern-Hoge Vest-Noorderveemarkt, gaat de gemeente verder onderzoek doen naar alternatieven. Het huidige voorlopige ontwerp voor Keern-Zuid kan de verkeersstromen van 2040 aan, maar biedt nog niet de gewenste kwaliteit voor de omgeving. De raad vraagt het college in een unaniem aangenomen motie om te kijken hoe het kruispunt Weel Hoge Vest Keern en Noorderveemarkt kan worden verbeterd voor fietsers en voetgangers van en naar het stadsstrand, en hoe het gebied aantrekkelijker kan worden ingericht. Omdat Keern-Zuid pas als laatste wordt aangelegd, is er nog voldoende tijd om alternatieve mogelijkheden te onderzoeken.

Verdere uitwerking ontwerpen

Veel bewoners, ondernemers en organisaties hebben meegedacht over de voorlopige ontwerpen voor de nieuwe stadstoegang. Die zijn veelal positief ontvangen, maar sommige onderdelen moeten nog beter uitgewerkt worden. De gemeente gaat dit samen met de betrokkenen doen. Een van de onderwerpen is de sociale veiligheid in de onderdoorgang van de Provincialeweg. In een aangenomen motie vraagt de raad het college bij de verdere uitwerking van de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers de tunnel Lev in Umeå als inspiratie te gebruiken. Met daarbij aandacht voor onder andere licht, kleur, kunst, geluid, beheer en onderhoud. Ook moeten initiatiefnemers van een petitie, die oproept voor een sociaal veilige oversteek, gevraagd worden om betrokken te zijn bij de aankleding van de onderdoorgang. Behalve de initiatiefnemers zal de gemeente ook omwonenden en andere belanghebbenden vragen om samen met ontwerpers te kijken hoe deze onderdoorgang prettig en sociaal veilig gemaakt kan worden.

Onderzoek bovengrondse oversteek Provincialeweg

In nog een unaniem aangenomen motie wordt het college opgeroepen om te onderzoeken of er, naast de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers, ook nog een permanente bovengrondse oversteek mogelijk is over de Provinciale weg. In het onderzoek moet meegenomen worden wat dit betekent voor de verkeersveiligheid en hoeveel dat zou kosten.

Start voorbereiding aanleg

De gemeente start in 2026 met de voorbereiding voor de aanleg van de nieuwe toegangsweg. Dit betekent bijvoorbeeld het verleggen van kabels, het slopen van het gebouw op Dampten 16, het aanpassen van wegen en het aanvragen van vergunningen.

Vervolg gemeenteraad

De gemeente verwacht tot eind 2027 nodig te hebben voor het onderzoek naar alternatieven voor Keern-Zuid, voor het maken van de definitieve ontwerpen en voor de voorbereidingen voor de aanleg van de stadstoegang. Daarna legt het college van B en W een voorstel voor aan de gemeenteraad met de resultaten van het onderzoek naar Keern-Zuid. Ook vraagt het college dan het geld beschikbaar te stellen dat nodig is voor de aanleg van de stadstoegang.

Kijk voor meer informatie over de nieuwe stadstoegang op: www.poortvanhoorn.nl/nieuwe-stadstoegang

Waarom is een nieuwe stadstoegang nodig?

Met de komst van duizenden nieuwe woningen in Hoorn wordt het drukker op de wegen. Een nieuwe stadstoegang is nodig om Hoorn bereikbaar en veilig te houden. Als het kruispunt Keern–Provincialeweg blijft zoals het nu is, moeten auto’s, fietsers en voetgangers in de toekomst steeds langer wachten op groen licht. Dat zorgt voor lange files, vooral in de avondspits. Soms staat het verkeer dan zelfs vast tot op de A7. Als fietsers en voetgangers veel te lang moeten wachten om over te steken, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Bijvoorbeeld wanneer mensen tussen filerijdende auto’s oversteken. Daarom is het nodig om een onderdoorgang van de Provincialeweg te maken voor fietsers en voetgangers. De nieuwe, aantrekkelijke fietsroute op het Keern zorgt ervoor dat meer mensen de fiets gaan gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat het aantal fietsers op deze fietsroute met een nieuwe inrichting en onderdoorgang zal stijgen van ongeveer 6.000 naar 9.000 per dag. Ook een nieuwe autoweg met een onderdoorgang van het spoor is nodig om in de toekomst verkeersopstoppingen bij kruispunten te voorkomen.