HOORN - De Hoornse gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor een van de grootste ontwikkelingen in Hoorn. Nu de raad het bestemmingsplan, het financiële plan en het beeldkwaliteitsplan heeft vastgesteld, kan de gemeente starten met de daadwerkelijke realisatie van het nieuwe stationsgebied. Naast een enorme opwaardering van het OV-knooppunt, komt hier een nieuwe en levendige stadse omgeving met ongeveer 500 woningen en andere voorzieningen. Het stationsgebied is het hart van de Poort van Hoorn, en het fundament voor de groei van Hoorn.

Wethouder Axel Boomgaars is blij met het besluit: ‘De gemeenteraad heeft een historische beslissing genomen voor de gemeente Hoorn. Na jaren van voorbereiding, kunnen we de plannen voor het stationsgebied nu ook echt gaan realiseren. We gaan hiermee een enorme kwaliteit toevoegen aan de stad. Op deze toplocatie komen ongeveer 500 woningen, we gaan voorzieningen toevoegen voor onze inwoners, én we gaan het stationsgebied als knooppunt voor trein, bus, fietser, voetganger en auto verbeteren. Zo zorgen we voor een snelle en comfortabele overstap voor reizigers en een fijne route naar de binnenstad voor bezoekers. We doen dit samen met onze partners NS Stations, ProRail en de Provincie Noord-Holland. De ontwikkeling van het stationsgebied geeft ook een grote boost aan onze ambitie om als stad te groeien. Tot 2030 wil de gemeente 6.000 extra woningen bouwen. Een groot deel hiervan gaat landen in de Poort van Hoorn, een breed gebied rondom het station.'

Ruimte maken voor nieuwe ontwikkelingen

De supermarkt in het stationsgebied gaat naar een andere locatie en er komen parkeergarages voor auto’s en fietsen. Hierdoor ontstaat er ruimte voor woningen, kantoren, horeca, detailhandel en maatschappelijke functies. ‘We gaan de Museumstoomtram meer zichtbaar maken en in de spotlights zetten,’ vertelt Boomgaars. ‘Het gebied aan de noordzijde krijgt een meer stedelijke uitstraling, en de nieuwe invulling maakt dat het er zowel overdag als ’s avonds levendig is. Het busstation wordt verplaatst van de zuidzijde naar de noordzijde. Hierdoor ontstaat aan de zuidzijde ruimte voor meer groen en ruimte om de beleving van singels terug te brengen. Het gevoel in de binnenstad te zijn, start dan direct aan de zuidzijde van het station.’

Vervolg

De totale ontwikkeling van het stationsgebied vergt een investering van 200 tot 300 miljoen euro. Naast de investering van de gemeente en haar partners, zal het grootste deel door marktpartijen worden geïnvesteerd. Nu de kaders door de gemeenteraad zijn vastgesteld, kan de gemeente verder met de uitwerking. Boomgaars: ‘Samen met partners gaan we de spoorzone herindelen om ruimte te maken voor de nieuwe woningen en voorzieningen. Dit jaar zijn we al samen met ProRail gestart om op de locatie tegenover het BP-station een nieuw onderstation aan te leggen. Daarnaast gaan we als gemeente marktpartijen aantrekken en selecteren om dit ambitieuze plan verder uit te werken en daarin te investeren.’

De ontwikkeling van het stationsgebied verloopt in fases. Het project start aan de noordzijde van het stationsgebied. Dit is het gebied tussen het treinstation, het ziekenhuis, het Keern en de Koepoortsweg. Het duurt naar verwachting zo’n acht tot tien jaar om het hele stationsgebied te ontwikkelen.