Minder restafval is nodig om de stijging van de afvalstoffenheffing te beperken.
Gemiddeld gooit iedere inwoner van Hoorn nu nog zo’n 180 kilo restafval per jaar weg. Dit afval wordt niet opnieuw gebruikt maar verbrand. Driekwart van dat afval kan wél opnieuw worden gebruikt als inwoners het goed scheiden en in de juiste bak weggooien. De hoge landelijke belastingen op het verbranden van afval zorgen ervoor dat de afvalstoffenheffing voor inwoners ook flink gaat stijgen. Het is dus belangrijk dat het aantal kilo restafval daalt, want hoe minder afval we verbranden hoe minder we betalen.
Voorstel: Geef inwoners via een tariefprikkel zelf invloed op de hoogte van de afvalstoffenheffing
Als we minder restafval weggooien, moet er minder verbrand worden en stijgt de afvalstoffenheffing minder hard. Het is gebleken dat als inwoners zelf invloed hebben op de kosten, afval scheiden het beste lukt. In het grondstoffenplan wordt daarom voorgesteld om te starten met de voorbereiding op een prijsprikkel. Dit betekent dat de hoogte van de afvalstoffenheffing deels afhangt van hoe een inwoner afval aanbiedt. Wie zijn afval goed scheidt, heeft minder restafval en betaalt dus minder afvalstoffenheffing. Als de raad instemt met het voorstel, dan onderzoekt de gemeente in 2026 welke tariefprikkel het beste past bij Hoorn.
Er zijn twee mogelijkheden. Bij Recycle-tarief wordt de afvalstoffenheffing net als de energierekening gesplitst in een vast en een variabel deel. Het vaste deel is voor iedereen gelijk. Het variabele deel wordt bepaald op basis van hoe vaak inwoners restafval aanbieden in de grijze bak of zak. Recycle-keuze is nieuw. Inwoners kunnen bij Recycle-keuze zelf kiezen of ze meedoen. Als zij wel meedoen krijgen ze korting op de afvalstoffenheffing als ze hun afval minder vaak aanbieden. De gemeente onderzoekt in 2026 welke prijsprikkel het beste past bij Hoorn, met als streven om deze in 2028 in te voeren. De gemeenteraad neemt daar later een besluit over.
Grof restafval
Ook het grof restafval draagt bij aan het aantal kilo’s restafval per inwoner. Het grof afval dat inwoners brengen op het afvalbrengstation wordt veel beter gescheiden dan het afval dat aan huis wordt aangeboden. Het grof afval dat aan huis wordt opgehaald wordt samengeperst in één huisvuilauto waardoor hergebruik van materialen lastiger wordt. Door inwoners te stimuleren het grof afval zelf weg te brengen, kan er meer grof restafval opnieuw gebruikt worden. Daarom stelt de gemeente voor dat inwoners vanaf 2027 gaan betalen voor het grof afval dat aan huis wordt opgehaald. Dit wordt dan een betaalde service. Het aanleveren van grof afval op het afvalbrengstation blijft gratis. Zo zorgen we samen dat er steeds meer hergebruikt wordt en beperken we verbranding.
Andere maatregelen voor het beter scheiden van afval
In het voorgestelde grondstoffenplan staan nog meer maatregelen die het makkelijker maken om afval goed te scheiden. Een van de punten is meer glas en textielcontainers op plekken waar geen supermarkten in de buurt zijn. Ook loopt het project de Basis op Orde. Hieronder valt bijvoorbeeld het plaatsen van ondergrondse containers in de binnenstad, zodat de vuilniszak uit het straatbeeld van Hoorn verdwijnt. Naast deze containers komen ook verzamelcontainers voor GFT en etensresten, zodat de inwoners van de binnenstad en de bewoners van appartementen dit afval ook gescheiden kunnen aanbieden.
Ondersteuning, handhaving en maatwerk
De gemeente begrijpt dat veranderingen vragen oproepen en dat mensen moeten wennen. Dat heeft ook invloed op het straatbeeld. Uit onderzoek blijkt dat deze overlast na een tijdje weer minder wordt. Voor, tijdens en na de invoering meet de gemeente hoe schoon de openbare ruimte is. Om de overlast zo klein mogelijk te houden, zet de gemeente in op opruimen, coaching en handhaving. Er volgt een brede communicatiecampagne met duidelijke, meertalige informatie en afvalcoaches in de wijken. Voor mensen met medisch afval of minder geld is er een passende oplossing.
Planning
De gemeenteraad besluit op 9 december 2025 over het grondstoffenplan. Als de raad instemt, start de gemeente in 2026 met de voorbereidingen. De invoering van de prijsprikkel volgt dan vanaf 2028.

9.3 ℃





































