Het motto van Kinderpraktijk Theone is ‘inventief net als uw kind’. Inventief hoe zie je dat bij ons terug?

Binnen onze praktijk zien wij kinderen van alle leeftijden. Waarvan ieder met zijn eigen verhaal en zijn eigen rugzak opgedaan met eerdere ervaringen, kwaliteiten en eigenschappen. Hier komt onze vindingrijkheid bij kijken. Binnen onze praktijk vinden wij het belangrijk de juiste behandeling af te stemmen op ieders eigen verhaal en rugzak. Iedere collega bij kinderpraktijk Theone heeft dan ook zijn eigen rugzak aan gereedschap wat ingezet kan worden aan specialismes en samen kunnen wij daardoor velen methodes inzetten. Wij werken daarbij graag samen en vullen elkaar aan. Enkele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld vaktherapie, traumaverwerking (EMDR en braindspotting), sensorische informatieverwerking, de hap voor hap, stap voor stap methode, cognitieve gedragstherapie en de methode ‘infant mental health’.

Binnen onze praktijk kijken wij vanaf de start samen met de ouders en de client mee in wat helpend kan zijn. Samen kunnen we stilstaan bij iemands levensverhaal wanneer daar moeilijk te lezen hoofdstukken in staan. Door hier samen woorden aan te geven en hoofstukken verder aan te vullen kan het bij kinderen en ouders een gevoel van afsluiting geven waarna zij meer rust ervaren (vanuit de Infant mental health). Soms is te merken dat bepaalde bladzijdes met beelden liever overgeslagen worden. Herinneringen kunnen een verdrietig, onmachtig of angstig gevoel meebrengen. Middels EMDR, kan in een aantal sessies het heftige gevoel bij bepaalde beelden doven en opnieuw verwerkt worden.

Een ieder heeft zijn eigen levensverhaal en onderweg zijn rugzak gevuld met opgedane ervaringen, ook waren bepaalde elementen altijd al aanwezig in de tas bijvoorbeeld vanuit genetisch materiaal of meegekregen vanuit (voor)ouders. Tijdens de behandeling wordt de rugzak van ouders maar ook het kind onderzocht en gekeken naar manieren waardoor de rugzak als minder zwaar wordt ervaren. Soms is het nodig om met de hulp van anderen te kijken wat er al uit de rugzak weggenomen kan worden. Hierbij kan gedacht worden aan gesprekken met het systeem of de (school)omgeving van het kind of de jongere. Daarnaast wordt gekeken wat het kind of de ouder zelf al uit zijn rugzak zou willen halen. Soms kan dit, soms kijken we juist hoe iemand dit zo kan dragen zodat het tot minder last is. Tenslotte vullen wij tijdens de behandeling de tools, die kinderen en jongeren en hun ouders al bezitten in hun rugzak, aan met waardevolle tools die zij op hun eigen manier kunnen inzetten. Om zo met veerkracht door hun eigen verhaal te blijven lopen, met hun vernieuwde rugzak op hun rug.