HOORN - De gemeente Hoorn hijst op woensdag 1 juli voor het eerst de vlag bij het stadhuis om stil te staan bij de afschaffing van de slavernij. Hiermee onderstreept zij het belang van herdenken, bewustwording, vrijheid en verbondenheid. Wethouder Dennis Boutkan hijst de vlag: "Keti Koti is een moment om stil te staan bij een pijnlijke geschiedenis die ook onderdeel is van het verhaal van Hoorn. Door de vlag te hijsen erkennen we dat verleden en maken we ruimte voor ontmoeting, begrip en verbinding. Vrijheid krijgt betekenis als iedereen zich gezien, gehoord en welkom voelt in onze stad."

Wij nodigen vertegenwoordigers van de pers en inwoners van harte uit om hierbij aanwezig te zijn.

Datum: dinsdag 1 juli 2026

Tijd: 08.30 – 09.00 uur

Locatie: Stadhuis Hoorn

Wat is Keti Koti?

Keti Koti betekent letterlijk 'gebroken ketenen'. Op 1 juli wordt herdacht dat de slavernij in Suriname en het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden in 1863 formeel werd afgeschaft. Keti Koti is een dag van herdenken, reflecteren en vieren. Op 30 juni hangt de vlag daarom halfstok als teken van herdenking.

Met het hijsen van de vlag geeft de gemeente uitvoering aan de ambitie om Keti Koti een zichtbare en volwaardige plek te geven binnen de stad. Hoorn kent een geschiedenis die verbonden is met het koloniale en slavernijverleden. Juist daarom is het belangrijk om ruimte te maken voor verschillende verhalen, bewustwording en ontmoeting.

Herdenking en viering op 27 juni

Op zaterdag 27 juni vindt de jaarlijkse Keti Koti-herdenking en viering plaats in de binnenstad van Hoorn. Na de herdenking in de Weeshuistuin wordt de vrijheid gevierd op het Kerkplein met muziek, cultuur en ontmoeting. Alle inwoners van Hoorn zijn van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn. Het actuele programma is te vinden op www.ketikotihoorn.nl.