HOORN - In het onderwijs zie je een opvallende verandering: steeds vaker kiezen mensen zonder lerarendiploma voor een carrière als leraar. Of het nu gaat om een nieuwe start, of het geven van een ander vak, zij-instromers spelen een belangrijke rol in het onderwijs. Maar hoe zij-instromen dat eigenlijk? En wat zijn de mogelijkheden voor zij-instromers om leraar te worden? In dit artikel vertellen we je er meer over!

Wat is een zij-instromer?

Een zij-instromer is iemand die van oorsprong een heel ander beroep uitoefent, maar besloten heeft de stap te maken om leraar te worden. Het kan ook iemand zijn die al lesgeeft, maar op zoek is naar een nieuwe uitdaging en een ander vak wil gaan geven. Als zij-instromer volg je een lerarenopleiding en krijg je meteen de kans om als betaalde leerkracht voor de klas te staan. Een mooie mix van theorie en praktijk dus!

Hoe kan je omscholen tot leraar?

Als je je wilt omscholen tot docent, zijn er drie hoofdroutes om een lesbevoegdheid te behalen: voltijd, deeltijd, of een zij-instroomtraject.

Voltijd- of deeltijdstudie

Als je voltijd studeert, ben je meerdere dagen per week bezig met lessen, stages en zelfstudie, waarbij je gemiddeld 40 uur per week aan je studie besteedt. Deze route is perfect als je je volledig wilt focussen op je opleiding en er niet naast wilt werken. Aan de andere kant is een deeltijdopleiding flexibeler en beter te combineren met werk of een druk gezinsleven. Veel mensen die later leraar willen worden, kiezen voor deeltijd.

Zij-instroomtraject volgen

Een zij instroom onderwijs traject is een populaire keuze voor mensen die op latere leeftijd hun onderwijsbevoegdheid willen behalen. Dit traject is ook geschikt voor mensen die al in het onderwijs werken en snel willen overstappen naar een andere bevoegdheid en/of sector. Het is een tweejarig werk-en-leertraject dat door de overheid wordt gefinancierd.

Waarom zijn zij-instromers belangrijk?

In het onderwijs heeft men erg last van grote tekorten. Er zijn simpelweg te weinig mensen om het aantal openstaande vacatures te vullen. De vraag naar leraren kan niet verkleind worden, want we kunnen natuurlijk niet bepalen dat er maar minder kinderen naar school moeten gaan. Het probleem moet dus aan de aanbod-kant opgelost worden: er moeten meer leraren bij komen.

Enerzijds kan dat gebeuren door een opleiding tot leraar meer te stimuleren. Anderzijds kunnen mensen uit andere sectoren aangetrokken worden om de overstap naar het onderwijs te maken. Sommige sectoren draaien nu eenmaal minder goed en kunnen wat mensen missen. Deze mensen worden gestimuleerd een switch te maken naar het onderwijs door middel van zij-instroomtrajecten.