ENKHUIZEN/HOORN - Het spoor tussen Hoorn en Enkhuizen ligt er weer in topconditie bij. Vanaf juli tot eind november heeft ProRail vernieuwingswerkzaamheden uitgevoerd. En we hebben meteen een NABO opgeheven bij Westwoud. Wel zo veilig. Want een NABO staat voor een Niet Actief Beveiligde Overweg. En die is dus weg.

Het overpad bij Westwoud is beveiligd De sporen tussen Hoorn en Enkhuizen zijn vernieuwd Spoorvernieuwing bij Enkhuizen met een speciale werktrein Het spoor tussen Hoorn en Enkhuizen ligt er weer in topconditie bij Zo zag het overpad bij Westwoud er uit...

De cijfers

Spoorvernieuwing vergt een goede voorbereiding en planning. Oud materiaal moet immers eerst worden afgevoerd om vervolgens nieuwe wissels en ballast aan te kunnen voeren. Daarvoor worden speciale ballast- en werktreinen ingezet. Naast circa 12 kilometer spoor, heeft ProRail ook 22.500 ton ballast en 20.457 dwarsliggers vernieuwd tussen Hoorn en Enkhuizen. En er liggen 10 nieuwe wissels, 12 vernieuwde overwegen en 15 kilometer opgeknapt inspectiepad.

Beveiligde overweg Westwoud

Bij Westwoud in Noord-Holland is een Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) beveiligd met overwegbomen, bellen en lampen. Dat is veel veiliger voor wandelaar en fietsers, want treinen razen op hoge snelheid langs. ProRail wilt alle NABO's in Nederland zo snel mogelijk opheffen of beveiligen.

Veel onderhoud en vernieuwing

Jaarlijks werkt ProRail op 2500 verschillende plekken aan het spoor. Tachtig procent van dat werk doen we ’s nachts ná aankomst van de laatste reizigerstrein en vóór de start van de ochtendspits. Hierbij gaat het om kleine herstelwerkzaamheden of regulier onderhoud. Daarnaast zijn er kleine en grotere 'buitendienststellingen' van meer dagen achter elkaar. Er kunnen dan geen treinen rijden. Dit werk doen we bij voorkeur ’s nachts, in het weekend en in de vakantieperiode om reizigers zo min mogelijk te hinderen.