HOORN - Dagelijks versturen wij veel brieven, e-mails en andere berichten. We vinden het belangrijk dat u onze informatie kunt begrijpen. Daar doen we ons best voor, maar nog niet alle teksten zijn even duidelijk. Ontvangt u van de gemeente Hoorn of 1.Hoorn een tekst met veel onbegrijpelijke woorden en zinnen of schrijffouten? We horen dit graag!

Hoe doet u dat?

Maak van het hele document een kopie of foto. Zet een cirkel om de moeilijk geschreven teksten of woorden. Stuur ons de kopie of foto met uw tips en opmerkingen.

E-mail: duidelijketaal@hoorn.nl
Post: gemeente Hoorn, Duidelijke Taal, Antwoordnummer 98, 1620 VB Hoorn (geen postzegel nodig)
Afgeven: bij de receptie van het stadhuis of bij een van de inloopspreekuren van 1.Hoorn.

Wat doen we met uw voorbeeld?

  • We verbeteren onze brieven en teksten op internet;
  • We helpen de schrijver met tips voor begrijpelijke taal;
  • We gebruiken de voorbeelden (anoniem) tijdens onze schrijftrainingen;

Wat is begrijpelijke taal?

95% van de Nederlanders heeft leesniveau B1. Ze lezen en begrijpen ‘normale’ alledaagse teksten. Zeg maar, zoals we met elkaar praten. Wij verwachten van onze medewerkers dat ze begrijpelijk kunnen schrijven (leesniveau B1). Leesniveau B1 geeft aan dat iemand eenvoudige teksten kan lezen en alledaagse gesprekken kan voeren. Wat is dat dan eigenlijk?

  • Teksten met zinnen van ongeveer 10 tot 15 woorden.
  • Duidelijke korte kopjes boven de alinea's.
  • Zo persoonlijk mogelijk.
  • Gebruik van bekende en eenvoudige woorden (niet technisch of juridisch).
  • Vaktaal en moeilijke woorden gebruiken we alleen als het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld omdat dit moet van de wet. Dan leggen we uit wat het betekent.