HOORN - Sinds ruim een maand heeft de site Lekker blijven wonen, speciaal voor inwoners van Hoorn, ook een digitaal loket. Mensen kunnen bellen of mailen met vragen over wat zij zelf, in hun eigen specifieke situatie, kunnen doen om zo lang mogelijk in hun eigen huis te kunnen blijven wonen.

Het digitale loket is een proef om te kijken in hoeverre er behoefte is aan een dergelijke, kosteloze service. Bij succes zullen wellicht ook andere gemeenten volgen.

De website www.lekkerblijvenwonen.nl geeft al veel informatie over wat je zoal kunt doen om zo lang mogelijk lekker in je eigen huis te blijven wonen. Bovendien is er de ‘lekkerblijvenwonentest’ die je na het beantwoorden van een aantal vragen over jouw eigen situatie voorziet van een advies op maat.

Regie nemen

Maar ook dan kun je met vragen blijven zitten, wijst de praktijk uit. Zelf de regie nemen én de verantwoordelijkheid dragen om daadwerkelijk zo lang mogelijk in je eigen huis te blijven wonen, is iets van de laatste jaren. De maatregelen die je kunt nemen en vooral ook de technologische ontwikkelingen, zijn nieuw en de kennis hiervan moet nog groeien.

Roy Langedijk is één van de mensen die de telefoon beantwoordt en die de vragen die per mail binnenkomen, voorziet van een antwoord: 'Mensen kunnen vragen stellen over uiteenlopende onderwerpen, variërend van bouwkundige zaken tot en met huistechnologie, ofwel domotica. Iemand belt bijvoorbeeld met de vraag hoe hij zijn woning uit de jaren tachtig toegankelijker kan maken. Of iemand heeft gehoord over de praktische voordelen van beeldbellen maar weet niet wat daar allemaal voor nodig is. Maar er bellen ook mensen met de algemene vraag hoe ze kunnen zorgen dat ze veiliger wonen. Dan stel ik eerst een aantal vragen over hun specifieke situatie en dan kom ik tot een paar tips of adviezen.'

Veel vragen kunnen de mensen van het Lekker blijven wonen-loket direct beantwoorden en soms is navraag nodig bij specialisten op een bepaald gebied. Roy: 'In die gevallen ga ik het verder uitzoeken en dan bel of mail ik de vrager later terug met het antwoord.'

Niet voor WMO-vragen

Het nieuwe digitale loket is er voor alle vragen over wat je zélf kunt doen om langer in je huis te blijven wonen. Roy: "Dus niet voor vragen over mogelijke voorzieningen via de Wmo. Die kan ik niet beantwoorden. Daarvoor moet je echt naar de gemeente.”

Gratis service

De service van het digitale loket van Lekker blijven wonen is gratis. Het loket is 24 uur per dag bereikbaar via het contactformulier op de website. Telefonisch kun je met je vragen terecht op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur, via tel. 072-7433957.